O explicatie simpla de tot.

Eduard Dinu: România, ţara economiei de piaţă funcţionale care nu funcţionează. Pentru că nu e concurenţă

http://www.zf.ro/eveniment/eduard-dinu-romania-tara-economiei-de-piata-functionale-care-nu-functioneaza-pentru-ca-nu-e-concurenta-13879702

O explicatie foarte logica a D-lui Dinu despre ceea ce se intampla in economie. In ceea ce priveste domeniiile marketingului, brandingului si al designului, nimeni n-ar trebui sa se mire de stadiul lor de dezvoltare inca incipient, m-as risca sa spun primitiv, la 25 de ani de la asa-zisa noastra schimbare de la economia planificata in capitalism. Atata vreme cat nu (prea) exista concurenta intre produse si servicii nici specialistii in branding si design nu (prea) au cautare. Nici macar comparatia cu tari apropiate ca Ungaria, Cehia sau Polonia nu este in favoarea Romaniei. Din cate am vazut eu in acele tari – proiectele care se deruleaza, modul de punere al problemelor – specialistii in branding si designerii chiar au de lucru la modul serios. Un argument important pentru afirmatia mea este faptul ca firme si specialisti din spatiul german, austriac si elvetian din domeniu lucreaza pe proiecte in acele tari. Inseamna ca merita. Iar acest merita se traduce doar in bani. Pragmatic vorbind, nici un specialist din acele tari din spatiul german nu ar merge sa lucreze pentru companii si branduri din tari central si est europene daca nu ar face sens din punct de vedere financiar.

In Romania, unde economia este inca nefunctionala si neconcurentiala, iar in fapt marea majoritate a banilor vin de la Stat cu mici exceptii, chiar nu are de ce, tot pragmatic vorbind, sa se dezvolte un sector puternic al specialistilor si firmelor in branding si design. Deoarece companiile de fapt nu au nevoie prin urmare nu au de ce sa plateasca asemenea servicii specializate care isi au locul doar cand datorita concurentei apare nevoia de diferentiere. Asemenea servicii in Romania sunt de cele mai multe ori privite ca paleative fara rost. Si chiar asa si sunt.

Un bun barometru al economiei – spun eu – este avantul acestui gen de servicii. Trebuie doar aruncat un ochi in Statele Unite, Anglia sau cateva tari din Europa si facuta comparatia cu Romania. Vom constata ca nici nu existam, de fapt, deoarece nu avem nici pe departe o economie concurentiala functionala.

In realitate, companiile care au nevoie de branding si design in Romania sunt foarte putine. Iar din aceste “foarte putine” si mai putine chiar apeleaza la specialistii existenti, putini si ei.

Tagged with: ,
Posted in brand, branding, marketing, mediocrii, pragmatic
%d bloggers like this: