CSR – Campanie de pr sau comportament responsabil !?

Hai sa pornim de la definitii. CSR, adica Corporate Social Responsability sau in limba romana Resposabilitatea Sociala a Companiilor (corporatiilor). Am facut o cautare simpla pe net dupa cuvintele “csr definitii” ca sa gasesc surse publice despre subiect si am ales primul rezultat: aici. Nu cred ca intamplator acest articol bine documentat apare pe un portal dedicat pr-ului.

Din materialul aparut pe website-ul respectiv mentionez cateva definitii:
• Kotler şi Lee (2005) au definit CSR-ul ca fiind “un angajament care contribuie la bunăstarea comunităţii prin practici proprii de afaceri şi prin contribuţia cu resursele companiei” (p. 3).
• Basu şi Palazzo (2008) au argumentat că CSR este “procesul prin intermediul căruia managerii dintr-o organizaţie gândesc şi discută relaţiile cu stakeholderii precum şi rolurile lor în legătură cu binele comun”. CSR este astfel “angajamentul continuu al afacerii de a se comporta etic şi de a contribui la dezvoltarea economică, îmbunătăţind calitatea vieţii forţei de muncă şi pe cea a comunităţii” (Watts şi Holmes, 1999 citat în Sims, 2003, p. 43).
• Mahon şi McGowan (1991) au adoptat principiile binelui comun în CSR: “este clar că majoritatea autorilor vor să spună că responsabilitatea socială corporatistă include comportamente şi acţiuni situate dincolo de simpla realizare a profiturilor ce servesc la îmbunătăţirea condiţiilor sociale şi ale indivizilor din interiorul acelei societăţi” (p. 80).
• După Ihlen (2005), conceptul de capital social al lui Bourdieu (1986) oferă o abordare constructivă a elementelor de putere în relaţia unei organizaţii cu grupurile cointeresate de care depinde succesul sau insuccesul ei. Fie ea instrumentală, simbolică sau pur raţională, calitatea fiecărei relaţii se bazează pe dorinţa unei entităţi ca o altă entitate să continue să opereze în acelaşi mod.

Fiecare retine ce doreste de aici insa cu mine rezoneaza urmatoare definitie: “angajamentul continuu al afacerii de a se comporta etic şi de a contribui la dezvoltarea economică, îmbunătăţind calitatea vieţii forţei de muncă şi pe cea a comunităţii”. In principu, fiecare dintre aceste definitii sunt in aceeasi linie de intelegere cu cea mentionata si preferata de mine. De ce o prefer !? Deoarece vorbeste in clar despre despre “angajament continuu” pentru dezvoltarea economica si a calitatii vietii. Iar definitia care urmeaza de la Mahon si McGowan reprezinta cireasa de pe tort vorbind despre actiuni si comportamente care sunt dincolo de simpla realizare a unor profituri.

Daca ar fi sa ne luam dupa acesti autori recunoscuti atunci se poate spune in rezumat ca in cazul CSR companiile fac actiuni concrete si continue in sprijinul dezvoltarii si imbunatatirii comunitatilor in care actioneaza trecand peste simpla contabilizare a profitului. Adica dezinteresat. Daca efortul lor este dezinteresat, este voluntar, iar daca este voluntar atunci notiunea de “campanie” alaturata sau subscrisa conceptului de CSR ar trebui sa dispara, la fel ca si mediatizarea strategica a unor asemenea actiuni. Campaniile sunt determinate in timp, tranzitorii si implica o anumita cantitate media cheltuita. Putem face o paralela cu actiunile de voluntariat ale unei persoane in sprijinul unei cauze in care crede. Acea persoana indeobste face acel efort voluntar fara sa faca din asta o campanie personala, programatica si auto-laudativa.

Sa luam un exemplu recent. O mare companie de lactate din Romania renunta la contractele de colectare a laptelui din cateva judete din Transilvania deoarece pretul de colectare per litru al laptelui este 80-90 de bani si prefera sa importe laptele din Ungaria la pretul de 70 bani per litru. Estimarea producatorilor din acele judete este de 100.000 litri lunar colectati pana acum. Dupa stiinta mea respectiva companie nu a investit pana acum in Romania nici un ban in, hai sa zicem, campanii de CSR. Sau actiuni de CSR. Compania multinationala este prezenta in afacerile romanesti de cel putin 15 ani. Cu un mic exercitiu aritmetic rezultat din acea diferenta de 10-20 bani per litru de lapte am putea spune ca acea companie care produce in Trasilvania lactate ar fi putut sustine comunitatile locale platind in continuare respectiva diferenta de pret per litru. S-ar fi inscris in definitiile date de autori CSR-ului ? Cred ca da.

Cine stie, poate in viitor vom asista la o campanie a respectivei companii de sustinere a gandacului cantator de visin in curs de disparitie. Ar fi o cauza dreapta ? Ar fi, insa implicarea in comunitate ar fi zero. Sau poate ar sustine copii cu dizabilitati. Perfect, tuturor ne este mila de acestia si dorim sa-i ajutam, insa unde este implicarea directa si dezinteresata in comunitatea in care produc, conform definitiilor autorilor !? Repet, in acest caz concret, producatorii de lapte din cateva judete din Transilvania, locul de sorginte al respectivului brand cu care se lauda si locul in care are capacitatile de productie, sunt vaduviti de 10-20 bani per litru lunar. Aritmetica spune ca acea companie castiga (sau economisesc) lunar importand din Ungaria 10.000 – 20.000 Lei si anual 120.000 – 240.000 lei, reprezentand aproximativ 27.000 – 54.000 euro anual. O bagatela pentru o companie multinationala cu cifre de afaceri de multe milioane de Euro doar in Romania.

Un citat de pe website-ul respectivei companii: “In several countries we collaborate with local farmers who are not co-owners in the business but are nevertheless in a long-term partnership with us. They benefit from our expertise throughout the dairy chain. ”

Asadar, revin la intrebarea din titlu: CSR – campanie de pr sau comportament responsabil real !? Daca e campanie de pr, acei 27.000-54.000 Euro vor merge in buzunarul media si in conferinte de presa. Daca e CSR real, banii vor ramane la fermieri, in comunitatea in care compania actioneaza. Oricum am lua situatia, vorbim de sume derizorii economisite in detrimentul dezvoltarii durabile a unei comunitati.

Si in Forbes aici

Tagged with: , ,
Posted in Uncategorized
One comment on “CSR – Campanie de pr sau comportament responsabil !?

Comments are closed.

%d bloggers like this: