Top 50 branduri romanesti 2013 – O alta interpretare.

“Clasamentul are la baza un studiu realizat de compania de cercetare Unlock Market Research pentru revista Biz si a fost lansat miercuri, 11 septembrie, in cadrul conferintei BrandRo.” Sursa: Biz.
1. Borsec
2. Dorna
3. LaDorna
4. Gerovital
5. Plafar
6. DERO
7. Napolact
8. Cris-Tim
9. Scandia Sibiu
10. ZuZu
11. Pate Bucegi
12. Poiana
13. Elmiplant
14. Fares
15. Farmec
16. Covalact
17. Petrom
18. Perla Harghitei
19. Aqua Carpatica
20. Izvorul Minunilor
21. Caroli
22. Kandia
23. Delaco
24. BRD
25. ROM Autentic
26. Frutti Fresh
27. BCR
28. Biborteni
29. Primola
30. Doina
31. Banca Transilvania
32. Arctic
33. Romtelecom
34. Albalact
35. Dacia
36. Eugenia
37. Tarom
38. Dedeman
39. EMAG
40. Cec Bank
41. Magura
42. Domo
43. Murfatlar
44. Cotnari
45. Ursus
46. Jidvei
47. Laura
48. Timisoreana
49. RoStar
50. Bergenbier

Inainte de toate, este foarte greu de contestat acest clasament si verdicitatea lui – avocatul diavolului din mine spune asta – prin urmare il iau ca atare, fiind si singurul de acest gen din Romania.

Se poate observa ca:

1.Din clasamentul celor 50 aproape 50% sunt branduri care au o lunga istorie “comunista” in spate, sunt branduri cu radacini adanci in subconstientul colectiv, inca de pe vremea cand nu existau branduri ci doar produse cu un nume si o eticheta sau un ambalaj oarecare. Astfel, se poate spune cu certitudine ca acele branduri sunt apreciate datorita istoriei lor din spate si in cazul unora dintre ele datorita unor imbunatatiri ale produsului si a unei publicitati agresive menite sa le repozitioneze din “trecut” in “prezent”. Totusi, si acestea exista de fapt datorita “aducerilor aminte” ale consumatorilor.

2. Mediul economic nu a fost suficient de puternic in ultimii 20 de ani ca sa genereze noi produse si servicii care sa devanseze produsele si serviciile “istorice”. Interesant este ca aceia care am trait vremurile de dinainte de ’89 stim totul despre calitatea precara ale acestora si cu toate acestea ramanem nostalgici.

3. Serviciile sunt foarte prost reprezentate, doar 7 branduri din 50 apartin acestui tip de afaceri.

4. O observatie destinata exclusiv Borsecului: cred ca este singurul brand de apa minerala imbuteliata care si-ar pastra consumatorii indiferent ce ar face cu eticheta si ambalajul. I-ar pierde doar daca ar imbutelia apa tulbure.

5. Cred ca singurul brand adevarat din toata lista celor 50 este Borsec alaturi de Ursus si posibil Murfatlar. Toate trei au radacini adanci si aproape indestructibile. O nota speciala in context merita Dorna – un brand apreciat, bine articulat si construit in ciuda unui mare handicap temporal-istoric fata de Borsec.

6. EMAG si DOMO cred ca au nevoie de o mentiune speciala pentru precaritatea lora. Nu sunt branduri, sunt un fel de “commodities”. Daca maine ar aparea un alt site de vanzari online similar dar cu preturi cu 25% mai mici, actualul EMAG si DOMO ar disparea rapid. Pentru acest gen de afacere consumatorii sunt oportunisti, migreaza imediat in functie de pret. Realitatea este ca pentru acest tip de afacere nu se pot crea elemente/avantaje/perceptii emotionale definitorii de care consumatorul sa se ataseze.

7. CEC – nu pot spune CEC Bank, mi se pare artificial datorita pozitionarii lui in continuare adanc ancorate in mentalul colectiv de casa de economii si consemnatiuni pentru populatie, o perceptie greu de demolat. Mi se pare un bun exemplu de afacere in servicii care rezista pe piata datorita Statului, prin urmare e greu de spus daca este cu adevarat un brand si xista in clasament datorita radacinilor istorice. Aici ar merita o discutie in ce masura o afacere a Statului este sau nu este un brand real.

8. DERO, un alt “mamut ex comunist”. Cei din marketing stiu ca un detergent pierde rapid si masiv din notorietate si vanzari in momentul in care nu mai este promovat agresiv pe televiziune. Detergentii sunt oarecum asociati in mintea consumatorului cu produsele de baza necesare intr-o casa, gen faina, zahar, ulei, sare, etc. Sa ne aducem aminte ca DERO a fost singurul detergent de pe piata pana in ’89, o pozitie de invidiat.

9. Gerovital si Farmec beneficiaza de aceeasi pozitie si avantaje “istorice” ca si Borsec si DERO.

10. Mandrie locala: din 50 de branduri, 5 sunt din Cluj, adica 10% iar 22 sunt din Transilvania sau initial originare de aici, adica 44%.

Posted in Uncategorized
%d bloggers like this: