Nu-ti dau o palma daca esti altfel.

Discutam astazi cu cineva despre diversitatea oamenilor, a opiniilor si a felurilor de a-si trai si privi viata, atat in context social cat si de afaceri. A fost o discutie lunga, atat teoretica cat si practica deoarece era legata de un proiect de amploare care implica in special luarea in considerare a factorilor sociali, a motivatiilor oamenilor de a actiona in raport cu altii, trecand peste simple motivatii de cumparare a unui produs sau serviciu. A fost o discutie lunga si foarte instructiva, asa cum imi plac mie sa fie povestile cu oamenii. Adica un real schimb, de substanta.

Ocazie cu care mi-am amintit de o idee care m-a ghidat intodeauna, si anume ca nu poti da o palma cuiva, oricui, pentru simplul fapt ca e altfel in gandire, comportament si actiune atata vreme cat se pastreaza respectul si nu se depasesc barierele bunului simt elementar. La fel, nu poti pretinde cuiva sa se schimbe radical iar daca nu o face sa acuzi persoana sau sa aplici corectii intentionate, pentru simplul fapt ca difera de imaginea a ceea ce doresti tu sa fie. Valabil atat in relatii personale cat si in cele de afaceri.

De cele mai multe ori cand am intrerupt relatii contractuale am facut-o din motivele enumerate mai sus, uneori cu “dureri” la buzunar, portofoliu si uneori chiar in suflet insa invariabil fara parere de rau. Cred ca tine de un anumit savoire-faire, principii si reguli in viata personala cu repercursiuni directe in relatiile contractuale. Nu poti fi doua persoane diferite: unul inafara afacerilor si altul in viata profesionala. Altfel, poti fi banuit de schizofrenie. Pricep tot mai mult ca relatiile mele personale si contractuale au fost aproape intotdeauna de lunga durata si angajament, cu implicare adeseori peste spiritul si litera contractului, tocmai datorita optiunii personale de fi si gandi in acest fel.

Ganduri de inceput de an, foarte concrete, dobandite dupa multi ani de interactiune si experiente pozitive si mai ales negative cu oamenii. Ganduri pentru care trebuie sa le multumesc catorva oameni, unii care imi sunt speciali si acum, altii care au devenit “ne-speciali” datorita actiunilor si gandurilor lor, dar pe care insa nu o sa-i amintesc aici.

Posted in Uncategorized
