Prefigurarea noii paradigme a designului.

John Maeda, President of Rhode Island School of Design, on why Yahoo! logo doesn’t matter.”Because the design that matters more than anything else today lives in the products, experiences, and business model.”

John Maeda pune punctul pe i evidentiind de fapt o presiune a publicului. Desigur, este foarte evident in pietele competitive si oarecum vizibil “sub covor” in pietele emergente cu mecanisme de piata inca nu foarte formate cum sunt Romania. In Romania anumite categorii de servicii si produse deja resimt aceasta presiune a publicului, domeniul bancar si al asigurarilor, sectorul berii si al bauturilor racoritoare, piata vinului, mass-media, anumite categorii de alimente, comertul online sunt doar cateva dintre acestea.

Desi inca nu foarte constient de puterea individuala si colectiva pe care o detine asupra produselor si serviciilor prin simpla decizie sau non-decizie de achizitie, publicul roman incepe sa dea semne ca publicitatea, brandingul, designul sau pr-ul nu ii mai influenteaza atat de mult. Oarecum in ton cu cele spuse de John Maeda dar totusi intr-un cadru largit – am scris nu demult doua articole  Vechea paradigma a marketingului”si“Continut versus expozitie”  in care aratam ca marketingul clasic este pe moarte, asa cum il stim, fundamentat de fapt pe “stiinta” dobandita cu multi ani in urma si propovaduit “ca la carte” de catre marea majoritate a oamenilor de marketing si a companiilor. Iata ca a venit si randul designului sa fie contestat in forma si functiunea care l-a consacrat in domeniul identitatii vizuale si a brandingului.

Astazi, tot mai mult se simte nevoia – si din pacate inca doar foarte putini consultanti, designeri sau oameni de marketing sesizeaza aspectul – ca brandingul si designul sa joace un rol superior in viata companiilor, produselor si serviciilor prin implicarea directa in “designul” experientelor de tot felul destinate publicului. Insa cel mai important mi se pare implicarea “noilor designeri” in modelarea afacerilor.

Tagged with: , , , , , ,
Posted in Uncategorized
%d bloggers like this: