Dracula reloaded, noua frunza.

O lunga vreme ne-am ferit cu totii cu dracul de tamaie sa-l scoatem in fata pe Dracula, ca vector de promovare al Romaniei. Au fost incercari disparate insa trendul general era NU hotarat. Ne era rusine de el instinctiv, pe un motiv oarecum justificat: oare doar atat ne reprezinta pe noi? Intrebarea totusi ramane, chiar si in contextul actual al revitalizarii idei de a-l utiliza pe sangerosul vampir. O repet: oare doar atat ne reprezinta? Un personaj sangeros inventat de un scriitor, localizat intr-o zona intunecata a lumii si popularizat de Hollywood.

Incep sa-mi si inchipui deja un slogan turistic de genul “Welcome to Dracula Land” si imagini regizate cu castele intunecate pe fondul unui cer in asfintit, vampiri zburand pe deasupra si o figura prelunga si cadaverica cu o pereche de canini insangerati, purtand o mantie lunga, neagra si cu guler inalt. Hollywood pur, vintage modernizat. Brrrrr. Pe buna dreptate, cei care si-au pus pana acum intrebarea: oare doar atat ne reprezinta? – sunt indreptatiti sa o faca. Conceptul Dracula e bun deoarece activeaza zone cunoscute in mentalul colectiv global, de acord. Din Africa de Sud si pana in Statele Unite si Japonia Dracula isi spune povestea si precizeaza si locatia. Pana aici nu-i rau, dar mai departe? Putem alatura cultura, natura, traditii, peisaje si unicitatile pe care le avem acestui vector? Delta? Manastirile din Bucovina si Moldova? Traiul simplu si in legatura cu natura pe care inca il mai gasim prin Transilvania si la tara? Transhumanta? Diversitatea culturala? Traian Vuia? Brancusi? Tuica? Vectorul Dracula inghite pur si simplu totul, ca un vampir, nelasand sa creasca pe langa el nici o alta idee. Cum sa vorbesc despre Masa Tacerii si bisericile fortificate din Transilvania dupa ce am scos in fata cu detalii caninii insangerati!?

Pe de alta parte Dracula si Transilvania sunt doua idei nedezlipite. Pot sa promovez turismul in Moldova sau in Delta cu ajutorul lui Dracula!? Si uite asa se naste un mic SWOT al conceptului care pe masura ce inaintezi in a-l devoala gasesti doar argumente negative alaturate unuia singur pozitiv. Si acela partial pozitiv deoarece, de fapt, scoate in evidenta lucruri urate: vampirism, trasul in teapa, morbiditate, tinuturi intunecate, samd.

Pragmatic vorbind, revitalizarea idei de Dracula in promovarea Romaniei este o dovada de lene funciara, lipsa de imaginatie si responsabilitate deoarece nu facem altceva decat sa preluam ceva, din nou facut de altii, la care noi nu avem nici o contributie reala. Exact ca si frunza cumparata cu 200 de dolari dintr-o biblioteca de imagini de pe net, actualul nostru “brand de tara”. Ne e pur si simplu peste mana sa gandim ceva care sa ne puna cu adevarat in valoare, pozitiv, frumos, interesant, deosebit, unic daca se poate, intr-o combinatie atractiva realizata din mai multe paliere de informatie.

Toti consultantii seriosi de brand din Romania scriu si isi exprima opiniile avizate de ani de zile. Rezultatul: nici un factor de decizie nu a bagat de seama.

Si uite asa avem sansa sa devenim – pe bune si cu acte in regula, cu campanii media internationale, lobby si pr – tara vampirilor din Transilvania care efectueaza zboruri de jaf in Moldova si in Delta – ca altfel nu se explica de ce intreaga Romanie e Dracula Land, carora le cad victima cu precadere rromii, ca de-aia pleaca toti prin toata Europa, sa-si scape pielea.

Later edit, mi-a scapat o idee. Mi se pare interesant de utilizat ideea de Dracula Land in context regional, nicidecum national si international. Regional, adica acolo unde se justifica sa existe, in locul lui de bastina. Ceea ce inseamna un judet, sau mai putin. In fapt, o comunitate extinsa de localitati care ar putea beneficia din plin de acesta idee. Dar atat.

Tagged with: , , , ,
Posted in Uncategorized
%d bloggers like this: