Imi numar singur merele.

Ma intreb, binenteles ca retoric, ce s-ar intampla daca incepand de astazi n-as mai curata merii de la mine din gradina anual – atentie, fara sa-i stropesc cu chimicale – n-as mai aduna merele cazute pe jos, n-as mai taia cate o creanga uscata, n-as mai planta in fiecare an cate un cires, nuc sau visin, n-as mai tunde iarba macar la doua saptamani !? Si inca, n-as mai planta vreo 500 mp cu tot felul de legume si capsuni, n-as plivi buruienile, n-as face rasaduri – tot asa, fara sa le stropesc  cu 1 gram de chimicale, doar cu apa din fantana !?

Foarte simplu: n-as mai avea mere de mancat, de facut palinca (in anii buni ies cam 100 L iar in cei foarte rai vreo 30), n-as mai avea umbra in gradina, iarba verde in care sa se plimbe fazanii salbatici din zona, zeci de soiuri de pasari n-ar mai zbura pe-acolo in cautare de hrana, caprioarele ratacite nu si-ar mai gasi adapost, n-as mai avea legume si fructe proaspete pe masa, menta pentru limonada, cimbrisor, oregano si busuioc pentru friptura, apa curata in fantana, samd.

Totusi, continui sa ma intreb retoric, de ce fac asta !? Pentru ca e gradina mea, scrie negru pe alb in extrasul funciar. Pentru ca imi place sa am in jur natura proaspata si curata, ingrijita si folosita, sa mananc si sa beau de la mine din ograda, sa ma plimb descult in iarba, sa stau ascuns sub pomi de arsita soarelui, sa privesc in fiecare an cum se inmultesc speciile de pasari care imi colinda gradina, sa-mi macin singur merele pentru palinca si inca vreo 1791 de motive. Insa principalul motiv e ca e gradina mea. Nu e Cooperativa Agricola de Productie, nu e domeniu public, nu e in administrarea Primariei, nici in a Romsilva, nu o vreo forma oarecare de proprietate sau administrare care in fapt nu e a nimanui. E doar a mea.

Si, cum fac sa intretin si sa manageriez toate astea? Uneori cu mana mea, cu copii sau fara, alteori “imi bag om” si-l platesc civilizat pentru munca depusa. Si sunt cu ochii pe el sa faca treaba, sa nu distruga ceva, sa nu strice sculele, masina de tuns iarba sau macinatorul de mere. Si verific. Poate nu de fiecare data dar tot a doua oara sigur.

Sunt convins ca nu fac totul bine sau cum scrie la carte. In fond, nu-s de cat un fost “copil de bloc” caruia ii place sa-si bage mainile in tarana si care a mai invatat cate ceva vazand si facand.

Toate intrebarile mele retorice se indreapta de fapt catre paduri, manageriate de cei care n-au absolut nici o treaba cu asta. Nu sunt nici macar proprietari prosti administratori. Nefiind a lor, li se rupe de fapt in 14 de consecintele “administratiei” lor si, in principiu, taie tot si vand. O imensa avere irosita de catre non proprietari si non administratori. Nu ingrijesc, nu curata, nu replanteaza, nu pazesc, permit furtul, nu nimic. Alta motivatie pentru scaderea dramatica a suprafetei impadurite in Romania in ultimii 23 de ani nu exista. Putem discuta la nesfarsit subiectul dar pana la urma tot acolo ajungem: se taie mult mai mult decat se impadureste, se taie cu o viteza ametitoare, iresponsabil, in pofida oricarui argument logic legat de buna gospodarire a resurselor.

Si nu e nimeni sa ceara socoteala si sa dea socoteala pentru “merele” nenumarate vandute sau lasate sa putrezeasca.

Tagged with: , , ,
Posted in Uncategorized
