Orasul mort. Brand.

cluj

Cine e umblat cat de cat prin Cluj stie ca vara orasul e la fel de linistit (sau mort) ca Bistrita sau Zalau. Explicatia e simpla, au plecat studentii. Fara ei, viata, forfota, culoarea, aglomeratia si banii Clujului se imputineaza considerabil. Ceea ce ma duce cu gandul la o concluzie destul de suparatoare, si anume ca fara studenti orasul nu prea inseamna nimic. Inseamna ca, totusi, desi se spune ca este al doilea (sau al treilea) oras din tara, ca este capitala Transilvaniei, ca avem nustiuce economie debordanta si duduitoare aici, n-avem de fapt decat foarte putine.

Se pare ca totusi nu exista suficienti oameni vii si cu suficienti bani, si firme si afaceri prin consecinta, care sa tina orasul viu, in lipsa studentilor. Daca mai punem la socoteala si disparitia din peisajul economic si social al Ursus, Napolact (relocat la Bucuresti), moartea clinica a Clujanei, disparitia celor mai multor companii productive (Libertatea, de exemplu), constatam cu usurinta ca firmele de software si servicii financiare care se misca cat de cat nu reusesc sa anime orasul prin intermediul taxelor locale, a angajatilor lor si a banilor de cheltuiala a acestora. In rest, pace si bucurie, vorba mea, ca de investitii si firme productive nu prea aud nimic, asa cum, spre exemplu aud despre Alba si Sebes care se umple de firme care produc bunuri de toate felurile.

Un oras care este viu 6 luni pe an datorita vizitatorilor sai temporari – studentii – este de fapt mort sau in cel mai bun caz in moarte clinica.

Ca un om si ca firma pragmatic si direct interesati in bunul mers si dezvoltarea economica a orasului datorita profilului nostru specific de activitate nu pot decat sa constat, din nou si dintotdeauna, ca statistic marea majoritate a clientilor nostri sunt fie din Bucuresti, fie din Alba, Satu Mare, Baia Mare, Bistrita, Iasi, Brasov, samd. Ceea ce pentru noi inseamna ca orasul este mort de 18 ani de cand punem umarul la constructia brandurilor. Desigur, reachul nostru a fost si este national insa orice strudent din anul intai de la marketing sau economie stie ca brandurile se construiesc in medii economice profitabile si concurentiale. De preferinta cele care produc ceva, acestea sunt motorul veritabil al economiei. Ori, unde nu prea se produce nimic, nu este concurenta si nu prea ai ce branduri sa construiesti, sau logica mea este gresita !?

De altfel, daca e sa fim corecti pana la capat singurul oras realmente viu si in miscare este Bucurestiul. Ce s-ar intampla daca brusc Bucurestiul n-ar mai avea studenti? Mai nimic, cateva baruri si cafenele si-ar incetini motoarele, cativa proprietari de apartamente n-ar mai avea chiriasi si cam atat. Produsele si serviciile, banii care circula in Bucuresti raman la celasi nivel care sa asigure sangele care tine orasul in miscare. Motivatia de altfel este simpla si porneste din modul de structurare si functionare a administratiei in Romania, dar asta este alta poveste care nu-si are locul aici. La fel, nici  discutia despre administratiile locale nu-si are rostul, atata vreme cat rand pe rand tot ce a fost productiv in oras
s-a inchis iar ultimele companii sau branduri locale cu impact national fie s-au relocat, fie s-au inchis fie si-au redus motoarele.

Totusi, la Cluj e fain, dar asta din alte motive. Si ar putea fi mult mai fain. Brand de oras? Pentru ce!? Eventual, poate, cine stie, pentru o strategie de dezvoltare de viitor. Pentru azi si maine insa nu.

Tagged with: , , , , ,
Posted in Uncategorized
%d bloggers like this: