Continut versus expozitie.

Discutam acum vreo 3 ani foarte aprins cu o distinsa jurnalista (sarutmana Larisa) pe marketing si economic despre continut versus campanie, in contextul marketingului, publicitatii si a construirii brandurilor. Discutia a fost remarcabila, foarte aprinsa cu multe argumente pro si contra insa ideea de la sfarsit a ramas aceeasi cu cea de la inceput: consumatorii au obosit, s-au imunizat si nu mai sunt dispusi sa “puna botul” la simple slogane si campanii. Insasi notiunea de campanie este demonetizata si uneori chiar demonizata. Chiar produsele si serviciile ajung sa fie demonizate datorita unor exemple negative din piata. Oamenii incep sa-si doreasca transparenta si relationare complexa, sa fie interesati de informatii despre produs sau serviciu, caracteristici, comparatii, pret, de faptul ca este sau nu sanatos sau “environmentaly friendly”, unde este produs si cum, samd. Produsul/serviciul in sine intereseaza tot mai mult daca intruneste o suma mai larga de conditii si caracteristici decat cele cateva pe care in mod obisnuit studiile de piata le iau in considerare.

Ascensiunea acestei dorinte de informatie si cunoastere a oamenilor duce implicit la schimbarea paradigmei marketingului care oricum nu este o stiinta exacta. Astazi cred ca tratatele clasice de marketing au rams doar partial valabile. Marketingul se reinventeaza, sau mai bine zis trebuie sa se reinventeze, mergand pe valul crescand al conditionarilor oamenilor. Insasi notiunea de consumator pare sa se perimeze, in acceptiunea ei clasica, adanc inradacinata in cultura companiilor.

Un bun exemplu mi se pare – chiar daca nu avem de a face cu produse de larg consum – fenomenul protestelor la adresa exploatarii aurului si a gazelor de sist. Desi, teoretic, cu totii am avea de castigat din exploatarea acestora pe termen mediu (probabil, preturi mai mici, siguranta economica pe un anumit termen, etc) oamenii se impotrivesc in ciuda cifrelor si avantajelor care li se prezinta in valori absolute. Banii nu mai sunt suficienti in contextul existentei altor argumente de ordin uman sau de mediu. Putem asista in viitor la mai multe astfel de atitudini legate de lucruri mult mai obisnuite cum ar fi iaurtul, berea sau mobilierul pentru acasa.

Exemplele de mai sus ilustreaza o tendinta de crestere a neincrederii oamenilor in (cel putin) anumite produse, servicii sau companii, ori acesta poate fi contracarata doar intr-un singur mod, prin transparenta, deschidere, actiuni reale de CSR, branding onest si in general o alta relationare fata de (asa zisul) consumator.

Posted in Uncategorized
One comment on “Continut versus expozitie.
  1. […] largit – am scris nu demult doua articole  “Vechea paradigma a marketingului”si“Continut versus expozitie”  in care aratam ca marketingul clasic este pe moarte, asa cum il stim, fundamentat de fapt pe […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: