Total non-combat la Cluj.

La Cluj, in campania electorala, in loc sa asistam la o dezbatere aprinsa pe idei, programe, responsabilitati, bugete si in general management si administratie am asistat la un meci non-combat intre principalii doi candidati, D-nii Boc si Nicoara. Spun principalii doi candidati deoarece cel de-al treilea a facut o imaginea frumoasa, si-a afirmat inca o data identitatea, a sustinut astfel indirect imaginea UDMR. Al treilea, Dl Eckstein, desi a avut o cu totul altfel de campanie fata de ceilalti doi si in general fata de orice campanie electorala vazuta in Romania in ultimii 22 de ani, a fost la fel de non-combat.

Partile au ales calea de a nu se intalni si a nu dezbate. Motivele, din punctul meu de vedere nu conteaza, tot ceea ce conteaza este rezultatul in planul cetateanului. Subliniez, in planul cetateanului, nu al alegatorului. Alegatorul este o data la 4 ani, cetatean, beneficiar al administratiei este tot timpul. Ori, din punct de vedere al cetateanului, oricare dintre candidati care castiga fotoliul de primar, va fi decredibilizat partial datorita acestei neimplicari reale in comunicarea publica care poate fi perceputa ca frica sau orice altceva, pornind astfel cu un handicap de incredere in noua sa functiune de manager al orasului. Ceea ce poate duce la contestatii pe parcurs si lipsa de suport in general din partea clujenilor.

Un alt aspect, de data asta pozitiv, consider eu, este faptul ca aceasta campanie electorala arata ca o tranzitie de la un anumit savoir faire de campanie practicat pana acum la unul nou, dezbarat de primitivismul violentei verbale si atacului la persoana. Inca nu stim care va fi urmatorul modus operandi la alegerile locale urmatoare insa campania non-combat din acest an a anulat practic toate violentele de limbaj, acuzele, si in general toate practicile anti utilizate pana acum, insa cu pretul anihilarii aproape totale a dezbaterii. In limbaj “computeristic” totul s-a desfasurat in “safe mode”. Estimez ca peste patru ani politicienii vor aborda altfel campania, atat datorita invatamintelor trase in acest an cat si, paradoxal, din campania D-lui Eckstein care a aratat ca mesajul politic si comunicarea electorala poate fi si altfel, mai personala, mai directa.

In plus, cred ca unii dintre ei, cei care doresc sa continue in politica dar si cei care acum se gandesc sa intre sau sa isi construiasca un viitor politic la nivel de administratie locala, vor constientiza ca o campanie electorala nu dureaza o luna conform legii ci incepe din secunda doi dupa ce au castigat sau au pierdut alegeri.

In ceea ce priveste suportul comunicational vizual utilizat de catre principalii candidati, din nou exceptie relativ notabila Dl Eckstein, acesta a fost la nivelul primitiv al pliantelor si afiselor firmelor romanesti din anii ’90 care abia incepeau sa inteleaga cum si de ce trebuie sa existe specialisti si designeri care sa le creeze si imbrace mesajul intr-o forma macar credibila. De adaugat, narcisismul imaginilor si textelor, scriitura seaca, in limbaj de lemn, lipsita de viata a sloganelor si textelor.

Personal, eu m-am plictisit copios. Desigur, e o asertiune pur personala insa trecand mai departe, din nou, in planul omului din Manastur sau Iris, lipsa de viata a acestei campanii va pune o amprenta puternica de apatie peste dorinta de implicare comunitara si presiune asupra deciziilor administratiei.

La o alta extrema a atitudinii cetateanului, preocupat de propria sa bunastare si directionarea fondurilor publice care pana la urma se regasesc in bunastarea lui, se gaseste textul de mai jos.

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: