Politica. Afaceri. Branding personal.

In rarele cazuri (am mai comentat aici si aici) cand ma intereseaza politica examinez ceea ce se intampla prin prisma consultantului de brand, a designerului, a unui om de marketing si comunicare si a potentialilor votanti. aflandu-ne in plina campanie electorala am observat candidati, materiale publicitare, atitudini, discursuri si comentarii ceea ce m-a dus la cateva concluzii in ceea ce priveste brandul personal, fie in politica fie in afaceri. Am inclus aici si afacerile deoarece unii dintre candidati au un trecut de manageri sau oameni de afaceri. Cele cateva concluzii pana la urma au sublimat intr-una singura, restul fiind detalii, derivate sau subsidiare acesteia. Suna ca un truism dar este asa:


Un om nu poate fi altfel decat este.

Explicatia este simpla. Fie ca este politician, fie ca este un om de afaceri o persoana este grevata/influentata si conturata de trecut si prezent: educatie, mediu, credinte, valori, familie, prieteni, avere, realizari, esecuri, dorinte, orgolii, complexe, etc. Acestea nu pot fi separate de eul personal, in cazul unui politician, de exemplu. ar trebui sa fie un extrem de bun actor astfel incat prezenta sa publica (infatisare, mimica, discurs, valori manifestate) sa fie totalmente diferita de cea a omului din spatele politicianului. La fel si in afaceri. Ceea ce m-a dus la urmatoarea concluzie:

Brandingul personal nu poate schimba/modela oameni/personalitati.

Si atunci, de ce atata valva in jurul acestei notiuni de branding personal, de ce credinta unora ca pot fi pusi in cea mai favorabila lumina prin anumite activitati de marketing/pr/comunicare !? Probabil ca unora li se pare simplu sa apeleze la un specialist spunandu-i “fa-ma frumos, altfel, diferit, luminos si curat”. Este o abordare gresita si de asemenea este o abordare gresita din partea unui specialist sa nu tina cont de persoana, asa cum am incercat sa o definesc mai sus. A treia mea concluzie este:

Brandingul personal este (sau poate fi) de succes daca tine cont in primul rand de potentialul persoanei respective.

In plus, activitatile si metodele de branding personal pot accentua aspecte, anumite laturi, pot ascunde unele defecte, pot atasa persoana de anumite cauze insa niciodata nu va putea “sa-i puna in gura” ceva ce nu poate spune sau face in mod natural. Fortarea notei se simte, daca nu se observa, iar acesta este principalul pericol care trebuie evitat. Un bun consultant de imagine al unei persoane publice, fie din zona politica fie din zona afacerilor, va petrece in primul rand mult timp cu respectiva persoana pentru a afla si vedea cine este. Abia apoi va incerca sa traseze linii de conduita in prezenta publica si comunicare. Inca un aspect de obicei uitat: brandul personal se construieste in timp si nu in timpul campaniei electorale sau a unei campanii publice personala a unui om de afaceri. Trebuie puse bazele cu mult timp in urma astfel incat respectiva persoana, in momentul in care decide sa intre cu adevarat in spatiul public, sa fie deja conturata ca brand.

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: