Pragmatic despre CSR

Nu cred ca mai are cineva vreun dubiu asupra motivatiilor proiectelor de CSR: a pune companiile si/sau brandurile intr-o lumina favorabila (si) prin intermediul actiunilor “de responsabilitate sociala”. Sa nu ascundem dupa deget, companiile investesc in ceea ce este profitabil, punct. Daca ar putea sa nu cheltuiasca bani pe marketing, pr, online sau CSR, nu ar face-o. In fond sunt niste cheltuieli. Desigur, deductibile insa tot cheltuieli raman si de multe ori managementul  evalueaza de 3 ori sumele alocate pentru aceste activitati gandindu-se fie la profit, dividende sau fie la investitiile potentiale care ar fi putut fi realizate cu acei bani.

Pentru companiile de o anumita dimensiune si din anumite domenii, activitatile de CSR nu mai pot fi evitate si de aceea sumele cheltuite trebuie utilizate cu cap. De cativa ani activitatile de CSR prind contur tot mai puternic in Romania deschizatorii de drum fiind, desigur, companiile multinationale. Si astazi marea majoritate a proiectelor CSR apartin acestor companii insa, pe ici pe colo, vedem abordari si ale companiilor autohtone.

Care este abordarea pragmatica a unui proiect CSR ? Problema trebuie examinata de la ambele capete (companie/brand si beneficiari/public) prin prisma beneficiilor. Atata vreme cat nu exista beneficii decat pentru una dintre parti nu va exista nici un proiect de CSR. Daca ar fi sa enumar cateva conditii esentiale pentru ca un proiect de CSR sa prinda viata ele s-ar referi in primul rand la beneficii pentru companie/brand deoarece ei platesc. Conditiile sunt doar cateva si se refera la:

1. Comunicare
– daca proiectul “se potriveste” cu profilul si publicul companiei/brandului
– potentialul de expunere a mesajului catre publicul vizat

2. Implicatii in societate
– daca aduce un beneficiu real pentru societate
– daca proiectul este replicabil (campaignable) in viitor devenind o “stampila” pozitiva atasata la companie/brand

3. Investitii si beneficii
– investitiile si rezultatele in expunere media masurate comparativ cu investitiile si rezultatele in/din media clasica (rate card si/sau discounted)
– potentialul de castigare a aderentilor permanenti (acestia devin “voci purtatoare”)

Restul sunt detalii iar cele 3 considerente enumerate mai sus sunt de asemenea un scurt ghid pentru ONG-urile care au de gand sa obtina sprijinul finantatorilor pentru proiectele lor.

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: