Alien vs Predator si viceversa.

Marca vs brand si viceversa. Produs/serviciu vs marca si viceversa. Brand vs produs/serviciu. De ce mentionez toate aceste combinatii ? Deoarece un produs/serviciu nu sunt egale/echivalente cu o marca si/sau un brand. Lantul incepe cu produsul/serviciul care este reprezentat vizual prin anumite insemne, litere, culori, simboluri ceea ce constituie marca (inregistrabila), pana la a ajunge la statul de brand fiind cale lunga. Pentru a fi complet acest lant evolutionist, trecerea la statul de brand se realizeaza dobandind cunoastere, recunoastere si apoi reputatie. Undeva pe drumul intre recunoastere si reputatie incepe statutul de brand al unui produs/serviciu.


Imi doresc sa clarific in cateva cuvinte o chestiune extrem de simpla legata de trecerea de la produs/serviciu la brand. Un produs nou lansat pe piata nu poate fi denumit brand, sub nici o forma deoarece el nu a fost cunoscut, cumparat, iubit sau adoptat de catre cumparatori pana in momentul lansarii. Prin urmare, nu a rezistat factorului timp si nu a avut o evolutie in piata. Asadar, daca o companie X va lansa maine pe piata produsul Y, agentia Branzas nu va putea scrie in comunicatul de presa: “Branzas a lansat brandul Y pentru compania X” deoarece este total incorect. Alternativa corecta este “Compania X a lansat pe piata produsul Y cu ajutorul Branzas care a dezvoltat (sau desenat) identitatea de produs, numele si extensiiile de linie avand sortimentatiile…”. Sau, “Branzas a creat strategia de brand, numele si a desenat identitatea vizuala si ambalajele noii linii de produse Y ale companiei X…”. Sau, “Branzas a desenat identitatea de produs Y…”


Mie nu mi se pare doar o chestiune de nuanta sau de semantica, personal cred ca precizia si acuratetea sunt esentiale in meseria noastra si de acee cred ca a spune “am lansat un nou brand” este incorect, cel putin din cateva puncte de vedere:
– necunoasterea notiunii de brand sau ignorarea voita a notiunii de brand
– inducerea in eroare a clientului si eventualilor potentiali clienti care pot crede ca odata cu lansarea pe piata devin branduri instantaneu
– pr ieftin pentru agentia “creatoare de branduri”, pentru a accelera perceptia potentialilor clienti asupra potentialului acesteia


Totusi, ce inseamna strategia de brand in acest context in care evitarea notiunii de brand este din punct de vedere strict profesional esentiala !? Strategia de brand este strategia prin care produsul (sau serviciul) ar putea ajunge un brand, intr-un orizont de timp. Timpul este unul din factorii esentiali in parcursul de la produs la brand.


Identitatea de produs este suma semnelor vizuale si verbale care reprezinta un produs si care are in spate esenta, atributele si valorile din strategia de brand. Nu este incorecta folosirea notiunii de “identitate de brand”.


Ce este un brand ? Exista multe definitii iar cea mai completa si acceptabila mi se pare urmatoarea: un brand este senzatia (in engleza “gut feeling”) oferita de un produs sau serviciu, trecand peste proprietatile sale tangibile.


Un nou produs/serviciu in momentul lansarii pe piata nu este brand iar agentie de branding creaza potentialul de brand al unui produs/serviciu.



Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: