Exercitiu de comunicare (4) – RMGC si Salvati Rosia Montana

In ultimele saptamani au avut loccinci evenimente importante din punct de vedere comunicational, in cadrul “bataliei”celor doua grupari:
1.      Ocupareatemporara a biroului Ministrului Mediului de catre Greenpeace
2.      Emisiunearealizata de Dl. Tatulici si Realitatea TV la Rosia Montana
3.      EmisiuneaJudeca Tu de la TVR
4.      Inscenareacolaborarii intre Federatia Romana de Fotbal si RMGC
5.       Surpimarea mesajului anti RMGC din cadrul evenimentelor violente la meciul Romania-Uruguay desfasurat la Bucuresti

Ce se constata, cu o privire rece. RMGC nu se abate de la directiile depana acum si promoveaza aceleasi mesaje cu cifre concrete, axate pe 3 piloni:crearea de locuri de munca, beneficiile Statului, siguranta exploatarii printehnologiile moderne utilizate. Pun intr-un capitol separat spoturilepublicitare care mizeaza pe emotional,  spoturicare utilizeaza persoane reale din Rosia Montana. Aceasta campanie ruleaza dejade mult timp, nu mai are beneficiul noutatii, ba dimportiva contraatacurile SRMau reusit sa o demonetizeze. In acest moment toata campania o considersuperflua si inutila, mesajul nu-si mai produce efectele scontate desensibilizare a opiniei publice la necazurile locuitorilor din zona. Mai mult,personajele sunt luate in deradere iar unele sunt acuzate ca actioneaza exactimpotriva sensului mesajului din spoturi, vezi cazul celui care si-a construitpensiune, chiar daca mesajul principal al campaniei este acela ca nici oafacere nu este posibila in zona Rosiei Montane in afara mineritului.
Reluand cele cinci evenimente decomunicare se desprind urmatoarele:
1.      Pe terenpropriu, RMGC domina discutia si elimina orice alta voce, indiferent ca estecea a protestatarilor sau a aunor persoane din mediul academic si stiintific,vezi emisiunea de la Realitatea TV
2.      In cadruldezbaterii TVR s-a incercat din nou diseminarea celor 3 mesaje principale: creareade locuri de munca, beneficiile Statului, siguranta exploatarii printehnologiile moderne utilizate.
3.      Prin aducereareprezentantilor Statului la dezbaterea TVR s-a constatat ca Statul este foarteslab pregatit si informat in a comunica cu publicul si cu reprezentantii SRMaccentuand senzatia de “apartenenta” la directia dorita de RMGC.
4.      ReprezentantiiStatului  au avut accese de aroganta siautosuficienta in dialogul purtat, ba chiar au amenintat cu sistarea dialogului,fapt ce sustine concluzia de mai sus
5.      Interventiiletelevizate ale reprezentatilor Statului au fost fie timide, fie neinformate,fie obediente fie voit (accentuat) neutre si in nici un caz pro SRM
6.      Asertiunilede specialitate a reprezentantilor Statului vizand mediul si patrimoniul aulasat senzatia pregnanta de slaba pregatire si neprofesionalism
7.      Presiuneaexercitata de RMGC prin mesajele sale acoperind toate mediile oficiale (TV siprint) si lipsa accesului protestatarilor SRM ca opinie alternativa in acestemedii a avut ca rezultat o larga diversitate de mesaje si actiuni anti RMGCutilizand formele alternative de media: retelele sociale, proteste publice,bloguri, youtube, etc.
8.      Avand invedere faptul ca presa tiparita este in declin accentuat si publicul contestatot mai mult canalele TV oficiale selectandu-si forme alternative de informare,neluarea in considerare a principiului reactiunii, in acest caz este o scaparegrava in strategia de comunicare RMGC.
9.      SRMutilizeaza in acest moment o tactica de culpabilizare si decredibilizare apersoanelor asociate proiectului minier, nescapand nici o ocazie: cazul FRF siMircea Sandu, localnicii prezentati in spoturile TV, comunicatori, oficialitatiale Statului (Presedinte, Prim Ministru, Ministru, Secretar de Stat), lobby-isti,companii
10.  Seconstata ralierea unor voci puternice din media si politica la cauza anti RMGC,vezi cazurile D-lui Cristian Tudor Popescu, Monica Macovei, Peter Eckstein-Kovacs,Academia Romana, samd
11.  Concursultacit al Statului si al canalelor media traditionale la sustinerea proiectuluiRMGC este tot mai des invocat si acuzat, vezi in acest sens cifrele de difuzareale mesajelor anti si pro RMGC furnizate de Active Watch si difuzarea selectivaa evenimentelor de la meciul Romania-Uruguay
Din punct de vederecomunicational sunt cateva aspecte de lipsa a transparentei care contribuie lacresterea si mentinerea ridicata a vocii anti RMGC:
1.      Pastrareala secret a contractului cu Statul
2.      Clasificareazonei Rosia Montana ca zona monoindustriala
3.      Lipsamesajelor si relatarilor pro SRM din media, prezentarea selectiva a stirilorlegate de proiectul de minerit si evenimentele legate de acesta
4.      Lipsa uneidezbateri publice reale cu implicarea substantiala si profesionista a Statului
5.      Cifrele contradictorii– prin urmare supuse efectului de necredibilitate – prezentate de RMGC legatede locurile de munca, beneficiile relale ale Statului si impactul pe termenlung asupra mediului
O concluzie succinta se desprindepe doua planuri:
1.      RMGC isimentine – as spune gresit – strategia de comunicare axata pe 3 mesajeprincipale, cu cifre aride: crearea de locuri de munca, beneficiile Statului,siguranta exploatarii prin tehnologiile moderne utilizate, insa aceasta incepesa prezinte oboseala si fisuri tot mai multe prin caderea in derizoriu,decredibilizarea persoanelor asociate, contestarea cifrelor si demontarea lorrand pe rand
2.      SRMreactioneaza cu o varietate larga de mesaje si actiuni utilizand mediile decomunicare netraditionale, accentuand “latura inumana” a proiectului minier siinvocand “conspiratia” Statului si a mediilor traditionale de comunicare
Posted in Uncategorized
One comment on “Exercitiu de comunicare (4) – RMGC si Salvati Rosia Montana
  1. […] despre exercitiul de comunicare al ambelor “combatante” aici pe blog de 4 ori: 1, 2, 3, 4. Foarte multe nu mai sunt de spus, am impresia ca suntem in momentul in care mai sunt de parcurs […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: