Exercitiu de comunicare (2): RMGC si Salvati Rosia Montana.

Ultimeleevenimente au dat curaj oamenilor si organizatiilor SRM sa iasa in strada sisa-si afirme crezul incercand sa coalizeze cat mai multi cetateni ai Romanieiin favoarea interzicerii mineritului cu cianuri. In strada numarul persoanelornu a fost mare insa internetul si social media sunt inundate de comunicari,fotografii, dezvaluiri, critici si actiuni pro SRM. Mesajele sunt foartediverse ceea ce arata ca nu exista un efort central de coordonare, asa cum oface RMGC. Mesajele contestatarilor acopera o intrega plaja, practic toateposibilitatile de atac sunt abordate: acuzatii de coruptie, exemple ale unormine care n-au mai fost exploatate datorita protestelor societatii civile,glume, proteste impotriva cenzurii principalelor canale de televiziune inclusiva televiziunii publice, dezvaluiri despre diverse persoane implicate inproiect, analize economice asupra zonei, indemnuri catre locuitorii zonei laa-si lua singuri soarta in maini, o intreaga pleiada de mesaje foarte concrete careincearca sa distruga, fiecare in parte, credibilitatea proiectului si apersoanelor implicate.

Comunicational,SRV abordeaza problema corect, avand in vedere ca miscarea anti RMGC este defapt constituita de mici nuclee si persoane care lucreaza aproape independent,coordonarea si dispersia mesajelor realizandu-se simplu, prin internet siretelele de socializare. Ceea ce realizeaza ei in acest moment este acoperireatutoror aspectelor care concura catre mesajul Salvati Rosia Montana.

Inceea ce priveste RMGC comunicarea acesteia in tv a fost inexistenta – o miscarebuna de altfel – pe perioada manifestatiilor de strada care au adunat mii deoameni in Bucuresti si toate orasele tarii. In momentul in care acestea s-aumai domolit – moment care coincide cu prima iesire televizata a Presedintelui dela inceperea demonstratiilor, in care a sustinut explicit reluareaactivitatilor de minerit explicand ca pretul metalelor este pe un trendfavorabil – RMGC a reluat spoturile tv pe principalele canale. Eforturile decomunicare ale RMGC au ramas in aceeasi zona a emotionalului, asa cum ne-amobisnuit deja. Punctul culminant il constituie schimbarea macazului mesajuluiprin intermediul emisiunii live de ieri seara gazduite de un important canal destiri. Noul mesaj promovat de RMGC este legat de patrimoniu (in intelesul mailarg, nu strict arheologic si cultural) incercand sa explice, chiar prin titlulemisiunii, ca in acest moment nu este gestionat de nimeni, lasand sa seinteleaga ca RMGC il va gestiona cel putin din doua puncte de vedere: castigurilerezultate pentru toata lumea si grija fata de patrimoniul arheologic sicultural.

Inmultireasi radicalizarea actiunilor pro SRM se pare ca a dus la aceasta schimbare demesaj operata prin intermediul emisiunii „Patrimoniul Nimanui”. Emisiunea separe ca a fost gresit gestionata deoarece a fost perceputa ca inca o incercarede manipulare a opiniei publice datorita prezentei masive a persoanelor sisustinatorilor RMGC si a mesajelor tot mai radicale proferate de acestia. Ca rezultatimediat, persoane respectabile din diferite domenii care pana acum au avut un „glas”moderat, inclusiv specialisti in arheologie, mediu, cultura sau invatamant, auredevenit vocale dand astfel un suflu nou de curaj oragnizatiilor si pesoanelorantin RMGC.

De remarcatca persoane care nu neaparat sunt pro RMGC au inceput sa scrie impotriva, unexemplu in acest sens il constituie Cristian Tudor Popescu si al sau editorialrecent, explicand ca „s-au saturat” de invazia media operata de compania deminerit. Este un efect al comunicarii axate excesiv pe emotional pe care l-ammentionat anterior in primul articol scris despre comunicarea celor douatabere. Acest efect are doua cauze principale: mesajele emotionale ale RMGC si volumulmasiv al acestora, ceea ce a dus la un efect de saturatie. Saturatia are douacoordonate principale: prima, faptul ca tot mai multi oameni vor spune calocuitorii din RMGC sa-si faca singuri viitorul si sa nu se mai planga desaracie si lipsa locurilor de munca si doi, faptul ca este imposibil ca oasemenea campanie mediatica sustinuta de foarte multi bani cheltuiti in mediasa nu ascunda interese majore din care Statul va pierde, avand in vederesecretizarea contractului si calculele realizate pe baza cifrelor publice dinacest moment.

Rezultantaacestor evenimente si mesajele care le insotesc se imparte in doua planuriprincipale:
–  PentruRMGC este tot mai greu sa gaseasca mesaje care sa nu fie atacate instantaneu decatre opozanti, acestia utilizand orice arma comunicationala posibila avand invedere ca vocea lor nu se face auzita in mass media, decat prin internet siretele de socializare, folosite de altfel la maximum
– PentruSRM, recenta emisiune si mesajul acesteia a constituit un nou flux decombustibil care sa alimenteze eforturile impotriva proiectului RMGC. De asemenea,perceptia „cenzurii mediatice” constituie un factor in plus de mobilizare
Posted in Uncategorized
One comment on “Exercitiu de comunicare (2): RMGC si Salvati Rosia Montana.
  1. […] scris despre exercitiul de comunicare al ambelor “combatante” aici pe blog de 4 ori: 1, 2, 3, 4. Foarte multe nu mai sunt de spus, am impresia ca suntem in momentul in care mai sunt de […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: