Romania egal produs. Apoi brand.

Asertiunea „Romania nu are un brand” este gresita. Romania are un brand, atat din punct de vedere turistic cat si ca tara. Un brand negativ, slab, comunicat prea putin, inconsistent, fara atribute si valori pozitive prezente in mintea unei mari mase de cetateni ai lumii. Pe alocuri si pentru putini oameni Romania este privita pozitiv. Ce ar trebui sa comunice si cum? Intrebari de baza insa „produsul” pe care trebuie sa-l „vindem” trebuie definit.

Cred ca astazi Romania vinde produsul gresit care nu aduce valoare prea mare, atat din punct de vedere financiar cat si de imagine. Am comentat pe larg directia asumata aici si recent aici. In ultimul articol am sustinut, din nou, schimbarea strategiei de produspropunand ca Romania sa devina o destinatie balneara de prima marime in Europa, condimentata cu autenticul pastrat in anumite zone (Transilvania si Bucovina) si de natura (inca) neatinsa in cea mai mare parte a Transilvaniei si eventual Delta Dunarii. Din punctul meu de vedere litoralul nu exista deoarece sezonul de vara este prea scurt, probleme legislative legate de hoteluri si plaje prea incurcate si nici nu avem ce arata si utiliza, ca de exemplu Bulgaria, Croatia, Muntenegru, ca sa enumar doar cateva tari „emergente” in domeniul turismului de litoral. Prin urmare raman la ideea strategica a produsului turistic axat pe balneo. Inca un amanunt semnificativ care contribuie la aceasta strategie sunt apele minerale, o resursa nemaintalnita niciunde in Europa in combinatie cu statiuni balneare, munti, padure si autenticitatea pastrata a obiceiurilor si locurilor in zonele rurale.

Pe scurt, Romania are cativa factori de unicitate:

– Foste statiuni balneo, unele de renume, care pot fi reabilitate

– Ape minerale in exces

– Natura inca nealterata si neatinsa de civilizatie

– Zone rurale si obiceiuri inca pastrate

– Monumente istorice care pot fi puse in valoare

– Pozitionare geografica buna astfel incat poate atrage turisti atat din europa de vest cat si cea de est

– Fonduri europene la dispozitie

Daca ne-am asuma aceasta strategie de produs atunci urmatoare miscare este evaluarea potentialului pe harta, alegerea a minimum 5 statiuni mari balneo (si poate alte cateva mai mici, cu un anumit specific bine definit) care sa fie reabilitate perfect, realizarea si racordarea infrastructurii de transport (sosele, aeroporturi, cale ferata, autobuze). Daca este posibil, aceste statiuni si infrastructura de transport pot fi legate si de anumite zone in care se poate practica schiul, uitand de Valea Prahovei. A mai ramas Delta Dunarii care merita o strategie aparte.

Subliniez ca toate aceste masuri de stimulare a business-ului turistic ar trebui legate obligatoriu de o politica si legislatie drastica de mediu care sa conserve si sa puna in valoare natura si monumentele istorice si naturale. Aceasta politica de mediu este absolut necesara deoarece unul din marile noastre atuuri sunt frumusetile naturale nealterate care contribuie la crearea mediului specific romanesc pentru statiunile balneo iar monumentele istorice ar putea aduce putina sare si piper sejurului turistilor, fiind si un element de mandrie nationala perceputa.

Pasul urmator este comunicarea. Aici nu sunt prea multe lucruri spectaculoase de facut inafara de a asigura o infrastructura de informare turistica completa si accesibila, atat online cat si offline. Marele secret este, cred, sa aduci primii 10-20.000 de turisti care sa se intoarca multumiti in tarile lor si sa inceapa sa vorbeasca pozitiv de spre experienta lor romaneasca. Este nevoie de o masa critica de „multumiti” care sa devina ambasadorii initiali ai turismului romanesc.Desigur ca turismul de aventura, asa cum este el prezentat ca axa prioritara in strategia actuala, nu trebuie uitat insa eu il vad ca pe un subprodus. As mai adauga, uitati de city breaks, sunt bune pentru Viena si Budapesta, nu pentru Bucuresti sau Cluj.

Cu siguranta strategia de produs imaginata aici are nuantarile si detaliile care trebuie devoalate si dezvoltate. Care ar fi rezultantele imediate ale unei astfel de strategii? Primul si cel mai mare val ar fi investitii masive, private, de stat sau PPP atat in facilitatile turistice cat si infrastructura. Al doilea ar fi investitiile generate de micii investitori in facilitati de cazare si alte facilitati turisitice mici si medii (pensiuni, hoteluri). Un cuvant greu de spus l-ar avea aici si fondurile europene, atat pentru primul cat si pentru al doilea val de investitii. Practic, s-ar crea un efect de avalansa al investitiilor in turism generat de curajul insuflat de strategia coerenta si vizibila a Statului. Trebuie tinut cont, in primul rand, ca investitiile in turism se amortizeaza pana in 20 de ani si de aceea curajul investitorilor trebuie stimulat furnizandu-le certitudini si date reale.

In acest moment, inafara de simboluri grafice si alte „comunicari” Romania nu arata investitorilor in turism autohtoni si straini nici un semn de coerenta si strategie de dezvoltare reala si ma refer strict la strategia de produs. Este normal, atata vreme cat mizezi pe „turismul de aventura” si alte asemenea nimeni nu va incerca sa faca investitii serioase. Genul acesta de turism stimuleaza globetrotteri si aventurierii carora le e de ajuns un cort si o bere, eventual o camera la pensiune ca sa faca cate un dus. Chiar daca Printul Charles a facut recent PR Romaniei si Transilvaniei (platit sau nu, nu conteaza), este o masura punctuala de comunicare si atat. Povestea de brand trebuie construita peste strategia de produs.

Efectele trebuie sa se vada prin cativa indicatori relativ simpli: volum de investitii in turism, numar de turisti anual, cheltuiala medie a turistului in Romania si studii aprofundate de „consumer satisfaction”.


Articol publicat pe www.mad3.ro in 31.01.2012

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: