Se schimba brandingul !?


E o intrebare retorica, desigur ca se schimba. Odata cu rationalizarea bugetelor si implicatiile directe in obiceiurile de viata si consum brandurile si companiile sunt puse in fata unei dileme: sa continue sa creada ca ambalajul, reputatia, spoturile tv si in general masurile clasice de identitate, imagine si promovare sunt cele mai potrivite sau sa inceapa sa studieze cai alternative? Consultantii de brand au datoria sa semnaleze posibilele probleme legate de strategia de comunicare si sa ofere alternative. Astazi, mai mult ca oricand, solutiile trebuie propuse impreuna cu o documentare completa a alternativelor, si in functie de costuri versus rezultate potentiale.

Brandingul a ajuns la un moment de rascruce, moment care marcheaza transformarea agentiilor de brand din a fi cu precadere designeri  in consultanti si designeri. Asta nu inseamna ca designul nu isi mai gaseste utilitatea, dimpotriva, designul devine o unealta de implementare strategica a strategiilor de brand si comunicare trasate de consultanti. Consultanta de brand se indreapta astazi catre o activitate multidisciplinara care trebuie sa ia in considerare, mai mult ca oricand, comparatia cu competitia in termeni de pret, distributie, politici comerciale, diferentiere de produs (caracteristici tangibile), printre altele. Consultantii de brand vor fi cei care – daca sunt implicati in procesele de dezvoltare ale companiilor si produselor – vor avea o contributie importanta la desenarea de la bun inceput a avantajelor produsului sau serviciului.

Insasi consumatorii se transforma rejectand tot mai mult eticheta de consumator si dorind sa fie tratati ca individualitati. De aceea consultantii de brand vor fi „croitori” de interactiuni cu aceste individualitati pentru a puta raspunde unor cerinte concrete legate de informare si informatie, pret corect versus caracteristici, ergonomie, samd. Fostii consumatori si actualii indivizi distincti vor putea fi castigati prin informatie. Acestia doresc in primul rand o informatie corecta. Informatia poate fi: de la aparent banalele caracteristici si ingrediente mentionate pe ambalaj pana la transformarea si modelarea in beneficiul lor a produselor sau serviciilor ca urmare a detectarii schimbarilor de mod de viata si comportament. Mai mult ca oricand, fostii consumatori depre care se spunea pana acum ca sunt cei care dicteaza, astazi chiar o fac prin refuzul de a mai cumpara doar de dragul reclamei, a numelui sau reputatiei, punand accent pe relatia corecta intre caracteristici, pret, constanta in calitate sau „availability”, fiind dispusi sa aiba o relatie de lunga durata cu produsul sau serviciul care le satisface aceste pretentii. Inainte de toate, fostii consumatori isi doresc o relationare cinstita, corecta, perceputa ca un castig de ambele parti si aici nu ma gandesc la promotii, reduceri, etc.

Informatia corecta si credibila este determinanta astazi iar consultantii de brand trebuie sa devina arhitectii ei. De fapt, sunt cam singurii care pot avea o viziune de ansamblu asupra „peisajului” unui produs sau serviciu, fiind capabili sa integreze cunostinte si echipe multidisciplinare. Poate, intr-un viitor apropiat, consultantii de brand se vor putea numi ori „information architects”, ori „information consultants”, ori intr-un alt mod similar.
Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: