Rebranding – mantra.


Timp de multi ani agentiile de branding s-au pozitionat in media cu ajutorul pr-ului propriu utilizand in comunicatele de presa, in studii de caz si in descrierea proiectelor cuvintul/notiunea de “rebranding” sau chiar declarandu-se specializati in “rebranding”. Pe verificate, “da bine” la clienti ajungand o adevarata mantra. Rezultatul a fost o pleiada de proiecte intitulate de “rebranding” ale unor produse/servicii/companii care aveau de fapt nevoie fie de branding, ca sa devina branduri (in timp desigur), fie de o restilizare sau modernizare a identitatii vizuale. Asadar am asistat la foarte multe proiecte care au insemnat de fapt redesenarea ambalajului sau identitatii vizuale.

Interesanta este foamea de “rebranding” a clientilor. Dar sa analizam ce inseamna de fapt rebranding. Rebranding inseamna modificarea/schimbarea esentei brandului si pe cale de consecinta a valorilor si atributelor care dau substanta acesteia si o explica.Insasi cuvantul rebranding spune aproape totul: re, adica refacere si branding, adica proces de creare a unui brand. Prin urmare rebranding inseamna recrearea unui brand existent pe baze noi, complet schimbate, cu esenta, valori si atribute innoite.

Daca e sa urmam logica expusa si sa analizam doar piata romaneasca a proiectelor de “rebranding” putem constata cu usurinta ca imensa majoritate sunt de fapt proiecte de branding a unor companii/produse/servicii existenta in piata de cativa ani, cu o oarecare vizibilitate si “priza” la public. Despre branduri, parafrazand, numai de bine, insa un brand inseamna mai mult decat atat, inseamna acel CRRR: Cunoastere, Renume, Reputatie si Recunoastere fara de care un produs/serviciu nu se poate numi brand. Se stie ca una din regulile de aur ale brandingului este faptul ca acestea se construiesc in timp. In 5-10 ani cata durata de viata au avut pana la momentul “rebrandingului” acele produse/servicii nu putem vorbi cu adevarat de branduri, doar de produse/servicii cat de cat cunoscute si cumparate care au actionat aleator in piata incercand sa-si gaseasca locul cuvenit. Mai mult decat atat, mari companii din Romania inca, realmente, nu detin branduri cu adevarat. Realitatea este ca inafara de cateva produse de sorginte “comunista” sau care au avut o durata de viata “antecomunista”, produsele si serviciile din piata inca se zbat sa ajunga la statutul de brand iar in domeniul serviciilor situatia este si mai putin roza.

Branzas este o companie dedicata consultantei si strategiei, designului si implementarii de brand. Pozitionarea noastra este ferma si neschimbata in acesti primi 17 ani de activitate deoarece mediul de afaceri din Romania, produsele si serviciile din piata, in imensa lor majoritate au nevoie de branding. Suntem intr-o economie de piata tanara, cu companii, produse si servicii tinere, inca relativ subred asezate in piata, urmand de fapt patternul pietei, si ea inca neasezata si imatura. Prin urmare modul nostru de gandire si actiune este orientat catre cresterea acestor companii/produse/servicii pana la stadiul de a dobandi statutul de brand.

Daca eu personal sau colegii mei am fi membri in consiliile de administratie ale marilor companii romanesti, primul punct pe agenda de lucru ar fi dezvoltarea produsului sau serviciului pana la atingerea statutului de brand. Acest statut iti confera siguranta afacerii, daca si restul parghiilor de business sunt corect administrate.
Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: