Design „cu genunchii pe boabe de porumb”


Intr-o acceptiune larga „design cu genunchii  pe boabe de porumb” se intampla atunci cand o companie valoroasa sau in crestere incearca sa faca o modernizare a identitatii de produs/serviciu apeland la solutii de la cat mai multi freelanceri sau agentii mici, fara experienta insemnata si putere logistica reprezentata de competentele adunate in acele agentii. Boabele de porumb sunt acei mici si multi freelanceri sau agentii mic chemate sa participe la „marele proiect” iar genunchii sunt clientul deoarece prin atitudinea sa si interesul de a lucra cu multi si ieftini impune de fapt o relatie de subordonare si nu de lucru in parteneriat cu profesionistii. Summa sumarum, se stie ca daca stai cu genunchii pe boabe de porumb pana la urma incepe sa doara.

Rezultatele vizate printr-un asemenea demers sunt:
–          O idee cat de vaga de strategie „ah, ce idee buna, am putea merge in directia asta, poate ne diferentiem”, rezultata din acele propuneri vizuale, si nu invers cum este logic si rational
–          Cat mai multe propuneri la dispozitia companiei fara nici o obligatie financiara sau de copyright
–          Buget mic sau foarte mic pus la dispozitia „castigatorului”, de obicei ales pe criteriul pretului cel mai mic

Ceea ce primeste in realitate acea companie sunt:
–          Multe propuneri, „cantitate si nu calitate”, deoarece lipsa de experienta a celor inclusi in pitch ii indeamna sa prezinte variante cat se poate de diverse, ceea ce inseamna de fapt lipsa de strategie iar lipsa de strategie inseamna lipsa focusului
–          Timp pierdut, deoarece un freelancer nu va face fata niciodata volumului de munca depus de echipa unei agentii, incepand de la documentare, analiza, strategie, creatie si implementare. O agentie specializata in strategie de brand si design va aborda intotdeauna holistic problema, de la a la z dispunand si de resursele necesare
–          Competente reduse si bajbaieli in planul strategiei si executiei, deoarece freelancerii si agentiile mici sunt specializati foarte ingust, avand know-how in general strict pe design, ori in cazul redesenarii unei identitati de produs/serviciu sunt necesari writeri, consultanti de strategie si comunicare, dtp-isti, client/project management, office management, etc
–          Complacerea freelancerilor in atitudinea „hai sa terminam odata sa-mi iau banii”, pentru a face pe plac clientului deoarece banii lui depind de atitudinea acestuia, prin urmare se obtin rezultate de genul „mai pune niste rosu pentru ca asa imi place mie”
–          Greseli de design si/sau continut, amanari ale termenelor de executie, samd, ceea ce duce la lungirea timpului necesar lansarii in piata

Toate acestea duc catre timp si bani cheltuiti fara folos, adica pierduti. Inainte de un asemenea demers clientii ar merita sa faca o analiza cost/timp/rezultate iar daca insista neaparat sa lucreze astfel ar putea sa o faca „post-mortem” ca sa nu mai repete a doua oara irosirea resurselor interne ale companiei.

Later edit, ca sa nu fim intelesi gresit. Exista agentii mici sau freelanceri supertalentati in domeniul lor cu care merita sa lucrezi. Insa un proiect de redesign a un ei game de produse, sa zicem conserve de legume, fructe si mancaruri care are zeci de SKU-uri poate fi o palarie prea mare pentru unii.
Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: