Brand Romania, din nou.


Am constatat cu mare placere ca Ministerul Turismului a schimbat recent strategia de brand turistic a Romaniei din “destinatie de aventura” in “destinatie balneara”, cel putin asa reiese reprioritizarea din declaratiile recente ale D-nei Ministru Elena Udrea din 16 decembrie 2011 in EVZ:http://www.evz.ro/detalii/stiri/elena-udrea-brandul-de-tara-e-un-succes-va-fi-promovat-cel-putin-pana-in-2015-958206.html. Nu cunosc motivatiile care au condus Ministerul in aceasta noua directie insa vreau sa mentionez cateva lucruri:

1. Am criticat strategia Ministerului, in extenso, aici: http://issuu.com/bogdanbranzas/docs/analiza_branzas_-_brand_turistic_romania_-_23_08_2, atat din punct de vedere al strategiei de business turistic a Romaniei cat si din punct de vedere al realizarii proiectului, referindu-ma la grupuri-tinta potentiale si mesajele transmise prin identitatea vizuala creata.

2. Intr-un interviu acordat Money.ro in 29 iulie 2010 am spus urmatoarele: ” Eu mă întreb de ce nu se bagă bani în mod susţinut în 5 perle balneo-climaterice româneşti de genul Herculane sau Sovata, în 5 puncte geografice strategice.  Acolo ar putea să vină atâta lume, iar mişcarea asta ar putea să genereze atâta bunăvoință, încât i-am putea îngropa pe cei de la Karlsbad.” Interviul in intregime se gaseste aici: http://www.money.ro/reac-ia-speciali-tilor-la-noul-brand-turistic-al-romaniei-ce-sunt-carpathian-gardens_631231.html si contine si opiniile altor specialisti in publicitate si branding.

3. In discutiile mele private cu diversi factori de decizie in businessul turistic cat si din Minister am mentionat de fiecare data potentialul balnear extraordinar al Romaniei si orientarea strategiei de business catre aceasta zona, complementata de autenticitate si originalitate, asa cum am scris si in documentul de analiza publicat pe Issuu. 

4. Analiza si recomandarile mele si ale colegilor mei au fost fundamentate pe cercetare informala realizata prin zeci de ore de discutii cu cele mai diverse categorii de oameni implicati in business-ul turistic cat si pe o analiza SWOT a potentialului de business turistic al Romaniei, altul decat cel furnizat in documentele Ministerului in Strategia de Dezvoltare Turistica. Despre aceasta strategie turistica am vorbit pe larg in documentul de analiza publicat pe Issuu.

5. Branzas, compania de consultanta de brand si design pe care o conduc, impreuna cu Interbrand, partenerul nostru, nu au participat la licitatia organizata de Minister din doua motive principale: strategia pe care am considerat-o eronata si nepotrivita Romaniei datorita faptului ca nu privea in viitor si criteriul pretului cel mai mic ca factor unic diferentiator al licitatiei.

Strategia propusa de noi, informal, este inca valabila si poate dezvolta in jurul a 5 poluri balneare o intreaga industrie si multe locuri de munca. De ce !? Deoarece tot ce inseamna infrastructura de transport, in primul rand, trebuie dezvoltat de asa natura incat turistii romani si straini sa poata ajunge in cel mai scurt timp si cu cea mai mare usurinta la aceste destinatii. Astfel, vor inflori pe langa segmentul constructiilor, cel al aeroporturilor, serviciile de cazare si alimentatie, samd. Putem sa ne inchipuim o harta a Romaniei cu 5 puncte amplasate strategic in mijlocul unei retele de transport si servicii conectate la strainatate. Nu cred ca am riscat deloc, daca acesta strategie se infaptuieste, spunand ca Romania poate concura cu usurinta cu statiunile ei celebrele statiuni din strainatate precum Karlsbad.

Un alt factor esential si diferentiator pentru aceasta strategie sunt apele minerale, Romania aflandu-se pe locul 2 in Europa, dupa unele statistici, imediat dupa Italia.

Asa cum am sustinut intotdeauna, strategia de brand urmeaza celei de business iar un bun consultant, prin aceasta inteleg un consultant care aduce sfaturi si analize de valoare, folositoare, este acela care vede probleme de branding din perspectiva potentialului economic si a valorificarii acestuia si nu prin crearea de forme fara fond, simboluri, culori, slogane, nesustinute de o afacere viabila.

Impreuna cu colegii mei nu putem de cat sa ne bucuram de noua pozitionare enuntata de D-na Ministru. In contextul actual, orice schimbare in bine, orice ajustare catre o cale fireasca, chiar si in turism, este binevenita.
Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: