"Ce pregatire au oamenii vostri ?"

Este intrebarea recenta pusa de un client. Pregatire in ce sens, intreb? Studii, mastere, doctorate, samd, mi se raspunde. Iar eu zic: nici una atat de speciala incat sa merite sa fie mentionata. Insa majoritatea, inclusiv eu, au o experienta de peste 10 ani (unii si 15) in management, marketing, S&D, comercial, design samd. Marea majoritate au manageriat atat din interior cat si din postura de consultant extern branduri romanesti si straine mari de tot, cu rezultate tangibile. Marea majoritate am creat branduri de la zero pe care le-am adus impreuna cu proprietarii lor la un nivel superlativ de recunoastere si profitabilitate. Si completez: sper ca la asta va referiti, la experienta in brand development!? Mi se raspunde franc, nu. Mai departe discutia nu are relevanta.


Subliniez ca exista consultanti “cu laptopul” si cu un pedigree impresionant de traininguri, studii, mastere, doctorate, si cateva pozitii detinute succesiv tot la trei ani in companii cu nume rasunator. Experienta “de teren” aproape zero, rezultate la fel. Un exemplu: o mare corporatie care activeaza in Romania cheltuieste ACUM pe medii sume frumoase promovand produsele lor din gama de impuls, in detrimentul produselor de baza, economy sau mainstream care se cer. Logica elementara si examinarea strategica a situatiei actuale a pietei imi spune ca onor consumatorul isi focuseaza bugetul de cheltuieli in acest moment de criza pe produse necesare, nicidecum pe cele de impuls, fluflu-uri cum imi place mie sa le spun. Produsele de impuls, mai ales in FMCG, sunt printre primele sacrificate din cosul zilnic. Totusi, consultantul recomanda, directorul aproba, bugetul se cheltuieste iar compania multinationala, din pozitia de lider absolut pe unele segmente in Romania ajunge intr-un an sa fie detronata din clasamente de branduri locale mult mai mici – pe care pana acum le privea de la inaltimea gigantului – si sa raporteze pierderi incepand cu luna februarie 2009. Chiar si ulterior lunii februarie, prima luna cu pierderi raportate din istoria companiei in Romania (vreo 10 ani) televiziunile afiseaza spoturi frumoase cu fluflu-uri pe care nu le mai doreste nimeni. In conditiile in care Romania era singura tara la nivel global din respectiva companie, alaturi de o tara africana, care facea profituri semnificative an de an, toata lumea e fericita: strategiile au fost aprobate, bugetele cheltuite si s-au facut “economii semnificative” prin angajarea unor servicii de consulting strategic la nivel de grup din partea unor oameni cu pedigree-ul plin de scoli.

In ultimul meu articol din Forbes recomandam un film numit “Idiocracy”, scris si regizat de Mike Judge, creatorul lui Beavis & Butthead. Il mai recomand inca o data, cu tarie.
Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: