Slabiciunile Bursei.

Pentru http://www.dailybusiness.ro

23 Iulie 2009

Brandul este facut de oameni si e greu sa ai un brand mai bun decat oamenii” este observatia pertinenta a d-lui Nicolae Naumoff, un comentator al editorialului meu precedent. Tot dl. Naumoff noteaza: “inainte de a promova ar fi cazul sa si avem ce vinde luand in calcul un raport onest intre banii luati si ceea ce oferim”. Nu pot decat sa subscriu celor doua citate si sa translatez judecata asupra Bursei.

Dupa unele surse in jur de 1 la suta din populatia Romaniei este implicata in tranzactii si investitii la Bursa. In alte tari limitrofe implicarea populatiei in trnzactii bursiere se cifreaza la pana la 20 la suta. Este important procentajul si nu cifra absoluta deoarece indica gradul de cunoastere si incredere in investitiile pe Bursa, perceptia pozitiva asupra acesteia si de ce nu, gradul de siguranta perceput si nivelul de notorietate pe care il are business-ul bursier. Putem sa notam de asemenea eforturile de comunicare ale BVB din anii anteriori cu rezultate necunoscute. Insa procentajul de 1 la suta arata ca rezultatele nu au fost notabile in ciuda unor servicii si produse lansate in piata.

Care sunt cauzele? Sa examinam putin ce s-a intamplat si se intampla pe BVB impreuna cu structura populatiei din Romania. BVB a fost generatoarea unor profituri speculative mari, ani de zile, indelung mediatizate, in conditiile in care lista societatilor tranzactionate este “cam” scurta iar noile listari in ultimii ani au fost “subtirele”. Ceea ce probabil ne arata, mai mult sau mai putin, starea si structura economiei si interesul companiilor de a se lista, atragand astfel bani mai ieftini decat din creditare. Pe de alta parte, strucutura populatiei in Romania este preponderent in favoarea mediului rural unde interesul pentru Bursa, un business sofisticat, este zero absolut. Daca punem la socoteala si prima generatie “de la sate” care locuieste in oras procentajul celor posibil informati si interesati scade si mai mult. Mai departe putem scoate din ecuatie pensionarii, copii, elevii si studentii si ajungem la un grup-tinta de potentiali investitori extrem de redus. Putem reduce si mai mult scazand si fondurile de investitii care au rulat o mare parte din banii Bursei si vom ajunge la un segment infim de investitori persoane fizice din randul celor aproximativ 22 de milioane de oameni cati are Romania.

Prin urmare cultura investitionala, dorinta si puterea de investi in BVB este redusa foarte mult. Poate ca nu ar fi o atat de mare problema, pana la urma e o chestiune de educatie pe care BVB ar trebui sa si-o asume insa perceptiile esentiale in piata sunt, sau erau ca: “Bursa e ceva sofisticat, nu e de nasul meu”, “nu am atatia bani ca sa fac si eu profituri mari”, “Bursa e pentru speculatorii mari care unii dintre ei mai au si informatii din interior”, “mai bine cumpar un teren sau un apartament ca e mai sigur”, “nu stiu, nu cunosc, n-am incredere, nu ma bag”, samd.

Deci, brandul este facut de oameni si e greu sa ai un brand mai bun decat oamenii”. Citatul, in cazul BVB, se refera mai cu seama la potentialii investitori si la companiile potentiale care pot sau vor sa se listeze si mai putin la cei care lucreaza in cadrul institutiei. Daca facem niste calcule este posibil sa fie un business mai bun sa atragi bani de la 20 la suta din populatie, chiar daca suma per capita este mai mica, decat de la 1 la suta care oricum sunt, in marea lor majoritate, mari speculatori, obisnuiti atatia ani cu profituri mari si rapide. Comportamental, investitorii mai mici sunt mai stabili decat cei institutionali care merg pe maximixare in termen scurt. Investitorii mai mici gandesc pe termen mai lung, comportamentul lor fiind oarecum apropiat de cel al economisirii banilor cu dobanda in depozite bancare.

Revenind la oameni, cei din “interior” ar trebui sa se reseteze si sa schimbe viziunea BVB asupra pietei de capital si agrupurilor-tinta carora li se adreseaza.. Logica faptelor spune ca BVB in acest moment se afla la un moment de cotitura in strategia de business iar cei “dinauntru” ar trebui sa se indrepte catre atragerea banilor populatiei si catre listarea agresiva a cat mai multor companii. Se poate ajunge la acestia generand incredere, stabilitate si notorietate si studii de caz de succes. Business-ul si brandul BVB a fost si sunt inca exclusiviste, destinate doar unor initiati si speculatori de nivel mare iar in acest moment in este deriva din lipsa de initiativa si strategie. Impresia mea este ca se merge pe conservare si asteptare, nefacandu-se de fapt nimic. Parerea mea este ca BVB ar putea fi unul din generatorii revirimentului economic daca ar dovedi initiativa de schimbare, optimism si aplecare reala catre cele doua grupuri-tinta: investitori si companii interesate de listare.

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: