Mic indreptar pentru managementul hotelier.

Pentru http://www.dailybusiness.ro

06 Mai 2009

Se ia un hotel dintr-un ghid sau de pe internet. Se formeaza numarul de telefon, se asculta vocea mai mult sau mai putin draguta a receptionistei, se cer informatii si eventual se face o rezervare. Pana aici totul merge ca la carte. Sau ca in ghid. Urmeaza partea concreta a problemei, intamplarea “neasteptata” la fata locului: de la tarife pana la nepotrivirea serviciilor cu oferta promitatoare, chelnerii lipsiti de serviabilitate, samd.

In anii trecuti, specialistii in domeniu apreciau ca Romania este una dintre pietele hoteliere cu cei mai mari indici de crestere din Europa, atat in planul investitiilor hoteliere noi, cat si in planul gradului mediu de ocupare si tarifului mediu obtinut. Sperante, optimism, culcare pe o ureche. Pana aici toate bune.

Problematic este insa ca s-a mizat cu precadere pe turismul de afaceri, de reuniuni si evenimente corporatiste de tot felul care, conform evaluarilor, au fost principalul punct de sustinere al ospitalitatii romanesti. Acest segment a inregistrat o crestere importanta si a generat un volum suplimentar de servicii specifice necesare, cerere care a fost absorbita imediat prin inaugurarea de noi capacitati hoteliere in tara. Insa vremurile s-au schimbat si afacerile stagneaza, piata e blocata si banii pentru “divertismentul” business hotelier s-au imputinat.

Ne intrebam in mod logic ce se intampla cu profitul asteptat doar din turismul business acum cand partea din bugetele de marketing alocata pentru diverse conferinte, team buildinguri si reuniuni de afaceri se investesc in alte activitati sau nu se investesc deloc. A venit vremea ca managerii de hoteluri sa iasa din birourile lor confortabile si de pe website-urile de prezentare a unei oferte stralucitoare pentru a se confrunta cu realitatea hotelariei romanesti. Unde sunt turistii obisnuiti, cei care asigurau un nivel mediu de siguranta pentru veniturile hotelului?! Neglijati, primiti cu lipsa de interes, daca din intamplare si-au facut rezervare, in timp ce erau asteptati cu bratele deschise turistii din aria afacerilor.

Un hotel, ca prestator de servicii, trebuie sa fie atractiv în ochii clientilor, oferind servicii complexe si satisfacatoare, conforme cu promisiunile facute si preturile cerute. Trecand peste discutiile cu privire la competenta personalului, sa ne ocupam de partea leului, fara a arunca responsabilitatea pe umerii mai mici. La nivel de management, cei care au capacitatea decizionala ar trebui sa isi modifice viziunea comoda conform careia lucrurile merg de la sine, iar banii vin de la companiile care te suna sa le pregatesti organizarea unui meeting. Pasivitatea in abordarea bussinesului trebuie inlocuita cu implementarea unui mix care sa ia in considerare serviciile oferite si pretul impreuna cu strategii de branding si repozitionare, care sa le asigure traficul unei clientele diversificate si sa genereze grade de ocupare constante si satisfacatoare.

Si in hotelarie s-a intamplat ca si in constructii. Conta sa ai un teren, sa construiesti rapid si apoi profitand de falsul El Dorado sa astepti turistii de business sa-ti aduca bani rapizi. E nevoie de o trezire la realitate a managerilor care cred ca aceste aspecte pot fi trecute cu vederea, pentru ca lucrurile se intampla de la sine. Sa revenim cu picioarele pe pamant: industria hoteliera traieste din turism in general, nu doar din turismul de business.

Posted in brand, branding, branzas, hotel, management, romania

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: